Opera 15 Dengan Enjin Chromium


Opera yang dahulunya mengunakan enjin Presto dan kini pembagunan enjin Presto dihentikan. Untuk mengantikan engin Presto Opera dengan kerja sama Google dan Chromium membagunkan enjin baru yang dikenali sebagai Blink (sumber Terbuka) yang berasaskan dari enjin WebKit (safari). Enjin Blink menjajinkan kepantasan yang lebih baik dari enjin pelayar web lain.

Bermula dengan Opera 15 kini telah pun mengunakan enjin Blink. Opera 15 membawakan kemaskini rekabentuk antaramuka, disamping mengekalkan pelbagai fungsi sedia ada, termasuk Speed Dial dan beberapa yang lain. Opera turut menyertakan fungsi baru dinamakan sebagai Discover, membolehkan pengguna mengikuti pelbagai kandungan menarik diseluruh web dengan mudah.

Pagi pengguna yang mengalami akses internet yang perlahan fungsi Off-Road Mode disertakan bagi meminimum kan pengunaaan data.

Buat masa ini Opera dengan enjin Blink hanya terdapat untuk versi windows, untuk versi Linux dan mudah alih akan hadir tidak lama lagi. Bagi yang mahu mencubanya boleh lamuat turun sekarang di www.opera.com.







0 comments:

Catat Ulasan

Setiap ulasan pengguna admin tidak akan bertanggung jawab.

Best viewed with Firefox

Creative Commons License
Dimensi Siber oleh Shafuan Kechik Hakcipta terpelihara, Dibawah Lesen akta Creative Commons .